مکمل‌‌های «جی‌ال‌پی-۱» وعده کاهش وزن می‌دهند اما محققان تردید دارند

به گفته متخصصان، درمورد مصرف مکمل‌های طبیعی جی‌ال‌پی-۱، به‌ویژه در میان زنان، باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد، زیرا درباره اثربخشی این مکمل‌ها، هنوز دانش دقیق و محکمی در اختیار نداریم

تصویر مکمل‌های کاهش وزن «جی‌ال‌پی‌-۱‌» تولید شرکت «لمی»- Lemme

شرکت تولید‌کننده ویتامین و مکمل کورتنی کارداشیان با نام «لمی» (Lemme) کپسول‌های روزانه «جی‌ال‌پی-۱» کاهش وزن را در اواسط سپتامبر وارد بازار کرد. این محصول که ۹۰ دلار در ماه هزینه دارد، کاهش هوس‌های غذایی، مدیریت قند خون و کاهش وزن را وعده می‌دهد. «لمی» تنها یکی از بسیار جایگزین‌های «طبیعی» برای کاهش وزن است که وارد بازار می‌شود تا از داروهای کاهش وزن «اوزمپیک» و «ویگووی» پیشی بگیرد و بدون تزریق، مشکلات بیمه و قیمت‌های گزاف، مسیر کاهش وزن افراد را هموار کند. اما کارشناسان می‌گویند که اگر داروهایی مانند «اوزمپیک» و «ویگووی» «داروهای معجزه‌آسا» به شمار می‌روند این کپسول‌های کاهش وزن «گلوله‌ جادویی» نیستند، پس در مصرف آن‌ها احتیاط کنید.

این مکمل‌‌ها چطور عمل می‌کنند؟

یاهولایف می‌نویسد برای اینکه دلیل گسترش مصرف مکمل‌های «جی‌ال‌پی-۱‌» را متوجه شوید در ابتدا باید نحوه عملکرد تزریق آگونیست جی‌ال‌پی‌-۱ را درک کنید. توجه داشته باشید که آگونیست به ماده‌ شیمیایی گفته می‌شود که با اتصال به گیرنده‌های یک سلول باعث پاسخ و واکنش آن سلول می‌شود.

دکتر رخا کومار، متخصص غدد درون‌ریز و طب چاقی، به یاهو‌لایف می‌گوید: «جی‌ال‌پی-۱‌» مخفف «پپتید شبه‌گلوکان -۱‌» و هورمونی است که به‌شکل طبیعی در روده‌ها تولید می‌شود و در تنظیم قند خون و اشتها نقش مهمی دارد. در حالی که بدن به طور طبیعی «جی‌ال‌پی-۱» تولید می‌کند برخی افراد به داروهایی نیاز دارند که از اثرات آن الگوبرداری می‌کنند و به همین دلیل تزریقاتی مانند «اوزمپیک» به کار می‌آیند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازندگان مکمل جی‌ال‌پی-۱ مدعی‌اند که محصولاتشان مانند داروهای کاهش وزن تزریقی عمل می‌کنند، اما بدون تحریک و با کمک مواد گیاهی مانند عصاره میوه، چای سبز، بلغور جو دوسر، برنج و سویه‌های پروبیوتیک، تولید طبیعی جی‌‌ال‌پی‌-۱ را افزایش یا عملکرد آن را بهبود می‌بخشند.  

کومار می‌گوید: «در حالی‌که برخی ترکیبات گیاهی ممکن است غیرمستقیم بر مسیرهای جی‌ال‌پی‌-‍۱ تاثیر بگذارد یا اینکه از برخی اثرات جی‌ال‌پی‌-۱ الگوبرداری کند،‌ اما معادل و جایگزین آگونیست‌های گیرنده جی‌‌ال‌پی‌-۱ دارویی نیستند.» دکتر بریتا ریسون، پزشک خانواده و مدیر پزشکی مرکز «ناون‌ول» (Knownwell)، با تایید این نکته می‌گوید: «هیچ مدرکی درمورد عملکرد مکمل‌ها وجود ندارد و واقعا نمی‌دانیم که چطور کار می‌کنند، زیرا دقیقا مطالعه نشده‌اند و سازمان غذا و داروی ایالات متحده آن‌ها را تایید نکرده است.»

با این حال مطالعه سال ۲۰۲۲ که در مجله «مواد مغذی» (Nutrients) منتشر شد، نشان می‌دهد که عصاره پرتقال خونی، یکی از عناصر موجود در در «لمی»، به کاهش وزن شرکت‌کنندگان به‌ویژه کسانی که رژیم غذایی سالم داشتند و ورزش می‌کردند کمک کرد. نتایج مطالعات سال۲۰۱۰ هم نشان داد که مصرف عصاره زعفران، یکی دیگر از اجزای مکمل کاهش وزن «لمی»، در زنانی که اضافه وزن کمی دارند، باعث شد تا میان‌وعده‌های کمتری مصرف کند که کاهش وزن را به دنبال داشت. از طرف دیگر جی‌ال پی‌-۱ حاوی «اینولین کاسنی» (chicory inulin) است که نوعی فیبر است که به همراه باکتری‌های مفید می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. 

مکمل‌ها چگونه کار می‌کنند؟ 

کومار می‌گوید که پاسخ به این سوال در این مرحله خیلی زود است و درمورد مصرف مکمل‌های طبیعی جی‌ال‌پی-۱، به‌ویژه در میان زنان، باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد، زیرا درباره اثربخشی این مکمل‌ها، هنوز دانش دقیق و محکمی در اختیار نداریم. کومار از مردم می‌خواهد به ادعاهای بازاریابی که با شواهد بالینی ثابت نشده‌اند با شک و تردید بنگرند. به عقیده او محصولات به‌راحتی می‌توانند وارد بازار شوند بدون آنکه ایمنی و کارایی آن‌ها ثابت شده باشد. او می‌گوید: «بدون بررسی و نظارت سازمان غذا و دارو، درمورد عوارض جانبی، تداخل با سایر داروها و مدت زمان درمان، اطمینانی وجود ندارد و توصیه من این است که درمورد آن‌ها محتاط و دقیق باشید.» 

او می‌گوید که برخی رژیم‌ها و مواد غذایی می‌تواند تولید جی‌ال‌پی-۱ را در بدن افزایش دهد. بر همین اساس مصرف غذاهای سرشار از چربی‌های سالم سیر‌کننده مانند آووکادو و ماهی آزاد و همچنین مواد غذایی حاوی فیبر مانند سیب و حبوبات توصیه می‌شود. به گفته کومار، مکمل‌های جی‌ال‌پی-۱ عمدتا یک ترفند بازاریابی و سرمایه‌گذاری در کاهش وزن است و اگر تاثیری داشته باشد، احتمالا جزئی است و به اندازه کافی به درمان اضافه وزن و چاقی کمک نمی‌کند.    

بیشتر از بهداشت و درمان